Makuhermoja koeteltiin koko elokuvan aikana useasti, mutta eihän voi jättää leffaa kesken. Piti vain hillitä itsensä ja tuijottaa ruutua ja niin ihania lavastuksia. Rokokoossa on tyypillistä pastellin sävyt. Mukavuuden halu, yhden värin sisustus, huoneen pyöristetyt nurkat ja sisustuksen koristellisuus, tadaa kaikki näkyvät kuvassa.
Lavasteissa näkyi kaikkialla luonnonläheisyys. Kukkaa kukan perään, vehoissa, tuolien verhoilussa ja tietenkin pöydillä astelmina. Isoilla ikkunoilla taattiin, että luonto pääsee myös sislle.
Kasvien pintakuviot, kivet ja simpukat olivat rokokoon aikana ornamentti aiheita. Ornamenttitaide oli parhaimmillaan ja sitä lisäiltiin joka paikkaan.
Kevyttä, raikkautta, hempeyttä! Itämaisia vaikutteita toi sisustukseen eksotiikkaa... Rokokoon oma juttu oli laittaa pöytärymät intiimeiksi, että voisi seurustella yksityisesti.
Symmetrian karttamisella ja epärealisuuden toivomisella rokokoo antoi vastapainoa barokin järjestelmällisyydelle ja symmetrisyydelle.
Taideaiheita mm; muotokuvia, antiikin fantasiahahmoja, maisemakuvia, ja pastoraalit. Posliini oli suosittu materiaali.
Puvustajilla on ollut rankka keikka. Puvuissa näkyin naisilla sekä miehillä pastellinsävyt. Kiinalaisen taiteen vaikutteita näkyi vaatetuksissa. Vyötärön korostus korsetilla oli normaalia tuohon aikaan, viuhkat, sulat, silkkihansikkaat, halut ja korkeat kampaukset. Puuterin kulta-aikaa!
Tässä ei ollut tarkoituksena katsoa leffaa juonen takia vaan lasvastuksen, puvustuksen ja muun takana olevan asian takia. Leffa kokonaisuudessa oli vallan hieno. Lasvastus upeaa, puvustus myös.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti